Aankomst - Reisverslag uit Kérkyra, Griekenland van Nathalie Bertram - WaarBenJij.nu Aankomst - Reisverslag uit Kérkyra, Griekenland van Nathalie Bertram - WaarBenJij.nu

Aankomst

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

04 Mei 2014 | Griekenland, Kérkyra

Het vertrek vanuit Nederland viel me dit jaar veel zwaarder dan voorgaande jaren. Maar gelukkig was er de enthousiasme die de overhand nam toen ik eenmaal was geland op Corfu!

Een klein vliegveld met maar 1 bagageband voor de koffers. Ik zag al meteen een aantal Sunweb pakketjes op de band voorbij komen en ik verwachte eigenlijk dat iemand die van de band zou halen, maar dat gebeurde niet. Dus ik nam het initiatief om die pakketjes maar op m’n kar te gooien en mee te nemen. Na de douane werd ik hartelijk ontvangen door mijn collega’s Michal, Giel en hoofd van het team Jeannete. Meteen een goede beurt gemaakt met die pakketjes bij m’n chief, want die kon haar geluk niet op. Fijn z’n spontane aanpakkende meid!, zei ze.
Op het vliegveld werd ik ook meteen voorgesteld aan onze chief van het agendschap Crystal Travel, Ducas. Via hun hebben wij onze excursies die we onze gasten aanbieden.
Na alle ontmoetingen werd ik al snel in mijn ‘buddy’ voor deze zomer geduwd; een Chevrolet Matiz. Meteen een vuurdoop, het autorijden op Corfu! Een gaten in het wegdek!! Het is allemaal niet zo goed geregeld als in Nederland.

Goed, na wat slingerige weggetjes en heuvels werd ik door de bossen naar boven gestuurd. Ons appartement in Kato Korikiana. Een huis wat is ingedeeld in meerdere appartementen en studios. Hier wonen we met z’n allen. Allen Jeannete heeft een eigen appartement verderop in de straat. Fijn, want ik moet er niet aan denken om de chief heel de dag om je heen te hebben.
Hierna ben ik meteen oppad gegaan met Jeannette om wat Meetings bij te wonen. Veel observeren en luisteren.

Na een lange dag zonder slaap, ik was al op vanaf half 2 die nacht, ben ik met Michal Corfu stad ingegaan want Pasen zou beginnen. En dat is een hele happening hier voor het Griekse Orthodox op Corfu. De grieken gooien al hun bedrijven dicht en komen naar Corfu om met vrienden en familie Pasen te vieren.
Om 12 uur precies komt er een soort heiligman met een hele stoet achter zich aan naar de kerk. Vanuit hier haalt hij een kaars op en komt vervolgens de kerk uit. Met deze kaars steekt hij elke kaars die mensen bij zich hebben aan. Dit zou allang verboden zijn in Nederland. Wat gevaarlijk. Al die mensen bij elkaar die dringen om hun kaarsje aan te laten steken door die ene kaars van de heilig man.
Het verhaal van het geloof is dat het lijden en de kruising van Jesus word gevierd. Met om 11 uur diezelfde ochtend de straten worden ‘schoongespoeld’ met waterkruiken die vanaf appartementen naar beneden worden gegooid. En dan savonds de kaarsen, en om 12 uur precies een groot vuurwerk show.
Ik zeg; een goed begin van mijn aankomst! 


Mijn eerste week heb ik met mijn collegas meegeluisterd en meegekeken hoe zij te werk gingen. En zo veel mogelijk onthouden! De weg naar alle accommodaties, de info die word verteld bij meetings, de info over het eiland enz. enz. Veel allemaal maar ik liet het allemaal maar op me af komen en dat is allemaal goed gekomen. Mijn tweede week heb ik dan ook mijn eigen meeting mogen geven in Gouvia. Een kleine 20 man waren aanwezig, plus mijn chief om alles te controleren natuurlijk. Gelukkig stond ik relaxt voor de groep en de info die ik vertelde was goed. Een tevreden Nathalie na afloop, en gelukkig ook Jeannette die versteld stond van wat ik nu al deed. Én ook nog eens aan iedereen een of meerdere excursies verkocht. In the pocket!! 

Ook het ‘buspraatje’ werd geoefend. Dit is bij aankomst van onze gasten. Wij vertellen ze een aantal algemene dingen over Corfu en onze bereikbaarheid en sturen ze dan met onze chauffeurs naar hun accommodatie. Soms gebeurd het ook dat wij op een van deze bussen meerijden.
Én natuurlijk niet het bezoekmoment vergeten. Dit word minimaal 1 a 2 per week ingepland waar onze gasten terecht kunnen bij ons met vragen of eventuele excursies die ze nog bij willen boeken.
Al snel voelde ik me tijdens die 2de week al wel klaar om zelfstandig te werken. Gelukkig mocht dat ook, en volgde er nog een aantal meetings en bezoekmomenten waar ik zelfstandig naartoe mocht.

Jammer genoeg moeten wij ook alle hotels controleren of dat onze info die we op de Sunweb site hebben staan klopt. Vermoeiend, want we hebben 66 accommodaties verspreid zitten over heel Corfu. Met alle uithoeken meegerekend. Dit maakt het ons af en toe niet makkelijk, iedereen krijgt zijn eigen regio maar die uithoeken zijn vaak nog meer dan een uur rijden vanaf het kantoor in Corfu stad. Maargoed, we worden nu ongeveer wel simpel van al die kamers bekijken. We weten al niet meer welke kamer bij welke accommodatie hoort.
Er zitten dan wel een paar uitschieters bij die we onthouden, zowel de goede als de slechte. Waaronder het hotel Shunshine waar we deze zomer veel klachten over zullen ontvangen. Deze zit hoogstwaarschijnlijk in mijn toegewezen regio. Michal en ik hebben er namelijk al 2 klachten van in ontvangst genomen en zo goed mogelijk proberen op te lossen.


Afgelopen woensdag, tijdens onze eerste vrije dag, zijn Michal en ik meegegaan op onze Excursie de ‘Grote Eilandtour’. Gelukkig scheen die dag de zon, want zoals jullie misschien al hebben gezien is het weer hier beroerd. Veel regen en de zomerse temperaturen laten nog even op zich wachten. We hebben veel over het eiland kunnen leren van onze Nederlandstalige gids Maria. We zijn naar het Achillion geweest, het paleis van Sissi, vanuit daar naar Paleokastritsa, super mooie stranden en een schattig mannenkloostertje, en via Lakones door de smalle straatjes met een touringcar! Naar Makrades het ‘kruidendorpje’, dan via het noorden naar Kassiopi en Kouloura, het dichtstbijzijnde punt van Corfu bij Albanië (2,5km).
Die dag hebben we Pastitsada en Koumquat geproefd, typische Grieks gerecht en liqeur. En dat allemaal voor niks die dag! Lekker Hollands! 


Corfu bevalt me goed, in iedergeval tot nu toe! Het landschap is prachtig groen, vol met olijfbomen en andere groente en fruit die de plaatselijke bevolking in hun tuin verbouwen. Toch zie je de schade van de crisis hier goed. Huizen die half verbouwd zijn, winkels die leeg staan en natuurlijk ook hotels met achterstallig onderhoud. Dit laatste hebben wij natuurlijk meer mee te maken, maar dat komt wel goed. Toch heb ik af en toe wel met de mensen te doen. 70 % van de bevolking op Corfu verdient hun geld in de toerisme, en dat betekend dus dat hun alleen inkomsten hebben vanaf Mei tot en met September. En dat met een mager salaris tussen de vierhonderd en vijfhonderd euro per maand! En dat verdienen ze alleen in de zomer! Ik dacht dat ik weinig verdiende, maar zo zie je maar weer dat er mensen zijn die het slechter hebben.
Toch blijven die Grieken erg vriendelijk en gastvrij. Het eten is hier heilig. Zeg niet dat je geen honger hebt, want vijf minuten later heb je alsnog een volledig buffet voor je op tafel staan. Want je moet tenslotte toch eten?!!. Er word dus ondertussen goed voor me gezorgd door alles en iedereen hier :)

  • 04 Mei 2014 - 14:21

    Karin:

    Ik ga toch echt proberen om te komen. Is er geen goedkoop appartementje te huur.

  • 04 Mei 2014 - 17:53

    Dees:

    Ah wat leuk dat je weer on the road bent!

    Zo te lezen gaat het super goed :-) hard werken dus maar ook veel fun.

    Veel plezier!

  • 04 Mei 2014 - 22:56

    Marcelien:

    Ik ben wéér trots op je Nathalie!!
    Fijn dat we nu ook kunnen Skypen

  • 04 Mei 2014 - 23:15

    Daisy Willems:

    Leuk om te lezen vriendin wat je allemaal doet.
    Het ga je goed en hopelijk kan ik je komen opzoeken!
    Succes XXX

  • 05 Mei 2014 - 22:16

    Margo Peeters:

    Leuk om te lezen dat het allemaal goed gaat en we op de hoogte worden gehouden. Succes en groetjes!

  • 06 Mei 2014 - 21:06

    Rita Van Der Heijden:

    Dag Nathalie,
    Het is een heel avontuur. Ik vind het heel leuk om je te volgen en om op de hoogte te blijven.
    Ik wens je nog veel mooie ervaringen toe.
    Groetjes,
    Rita

  • 14 Mei 2014 - 22:06

    Jeannette Peeters:

    Hoi Nahalie,

    Je hebt een heel mooi verslag geschreven. Zo weten we inmiddels
    door jou hoe Corfu er uit ziet. Lekker eten en fruit. Zoals je al zei,
    bevalt het jou goed om daar te zijn en het weer zal inmiddels wel
    beter zijn. Dit is leuk om te horen. Ik wens je heel veel goeds en
    een heel fijne tijd daar. Ik hoop nog veel van je te horen. XXX
    Jeannette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nathalie

Actief sinds 26 Maart 2010
Verslag gelezen: 536
Totaal aantal bezoekers 37349

Voorgaande reizen:

19 April 2014 - 31 Oktober 2014

The real deal!

08 Mei 2013 - 04 September 2013

Laatste stage naar.....?

29 April 2011 - 23 September 2011

Stage in Spanje

29 Maart 2010 - 27 Augustus 2010

Mijn Aupair Avontuur

Landen bezocht: